Alle rechten voorbehouden © OBS De Tandem 2023
Het onderwijs
De werkwijze die op OBS de Tandem wordt gehanteerd is onderdelen gebaseerd op het model
Handelingsgericht Werken 21ste eeuw (HGW) . 7 belangrijke uitgangspunten:
De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal. Wat heeft een leerling nodig om een bepaald doel te
behalen? Denk aan instructie op een andere manier, extra leertijd of uitdaging. Hoe kan de leerkracht de
leerling hierbij zo goed mogelijk ondersteunen?
Afstemming en wisselwerking:
Het gaat niet alleen om het kind, maar om het kind in wisselwerking met zijn omgeving. Het gaat om deze
leerling in deze groep, bij deze leerkracht, op deze school en van deze ouders. De omgeving dient goed
afgestemd zijn op wat dit kind nodig heeft.
Leerkrachten realiseren passend onderwijs en leveren daarmee een cruciale bijdrage aan een positieve
ontwikkeling van leerlingen op het gebied van leren, werkhouding en sociaal-emotioneel functioneren. Met
andere woorden: Het is de leerkracht die ’t doet. Het is daarom belangrijk dat ook voor leerkrachten de
ondersteuningsbehoeften helder in kaart worden gebracht.
Positieve aspecten van kind, leerkracht, groep, school en ouders zijn van groot belang. Naast problematische
aspecten zijn deze nodig om de situatie te begrijpen, ambitieuze doelen te stellen en om een succesvol plan
van aanpak te maken en uit te voeren.
Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen, ouders, interne en externe begeleiders is noodzakelijk om een
effectieve aanpak te realiseren. Dit vergt constructieve communicatie tussen betrokkenen. Samen analyseren
zij de situatie en zoeken ze naar oplossingen.
Doelgericht werken:
Het team formuleert doelen voor het leren, de werkhouding en het sociaal-emotioneel functioneren van alle
leerlingen en evalueert deze in een cyclus van planmatig handelen.
De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant. Het is voor alle betrokkenen duidelijk hoe de school
wil werken en waarom. Er zijn heldere afspraken over wie wat doet, waarom, hoe en wanneer. Formulieren en
checklists ondersteunen dit streven. Teamleden zijn open over hun manier van werken en over hun plannen
en motieven.
De klassenorganisatie en de instructievorm is voor enkele vakgebieden afgestemd op het werken met
groepsplannen. Leerlingen die meer aankunnen hebben aan een verkorte instructie genoeg, de gemiddelde
leerlingen volgen de basisinstructie en leerlingen die extra hulp en begeleiding nodig hebben komen naar de
instructietafel voor een verlengde instructie.
Het werken met groepsplannen is van toepassing op de vakgebieden:
Technisch lezen, Begrijpend lezen, Spelling en Rekenen. Kinderen kunnen per vakgebied op
verschillende niveaus werken.
In de groepen 1 en 2 ligt de nadruk op het spelend leren. Al spelend ontwikkelen de kinderen diverse
vaardigheden. Door middel van observatie volgen wij de ontwikkeling van de kleuters. Om goed aan te
kunnen sluiten bij de belevingswereld van het jonge kind werken we meestal rond thema’s. Deze thema’s
worden bepaald door de methode en mede door actuele gebeurtenissen en terugkerende onderwerpen zoals
de
Kinderboekenweek, de winter etc.
Alle activiteiten staan gedurende een afgebakende periode in het teken van dit thema.
Vaak wordt er ook een themahoek of –tafel ingericht. Per week krijgen de kinderen rond de drie opdrachten
met expressiemateriaal (tekenen, verven, klei, knippen en plakken e.d.) en/of ontwikkelingsmateriaal (bouwen,
constructiemateriaal, themahoeken, computer, lotto’s, voorbereidend rekenen en taal, enz.). Daarnaast krijgen
de kinderen volop de gelegenheid om vrij te spelen.
In de groepen 3 t/m 8 wordt de leerstof aangeboden volgens de principes van het Handelingsgericht werken
meer. Vanaf groep 3 werken we met de volgende methoden:
VAK
METHODE
Technisch lezen
Veilig leren lezen
Begrijpend lezen
Nieuwsbegrip
Nederlandse taal
Taal op maat
Rekenen en Wiskunde
Alles telt Q
Schrijven
Pennenstreken
Natuur en techniek
Wijzer door natuur en techniek
Geschiedenis
Tijdzaken
Aardrijkskunde
Wereldzaken
Engels
Groove me (vanaf groep 5)
Muziek
Eigenwijs
Verkeer
Verkeerskrant Veilig Verkeer Nederland
Sociaal emotionele ontwikkeling
Kwink