HVO en GVO
Voor de groepen 6 en 7 bieden wij Humanistisch Vormingsonderwijs en Godsdienstig Vormingsonderwijs aan. De HVO lessen wordt verzorgd door Christien Verwijk en de GVO lessen door Marjan de Ruiter. HVO staat voor Humanistisch Vormings Onderwijs en richt zich op de morele vorming en sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Hierbij staat het humanistisch gedachtegoed centraal, waarin vrijheid, gelijkwaardigheid en verantwoordelijkheid belangrijke waarden zijn. De leerlingen worden op speelse wijze aangemoedigd met elkaar te delen wat ze denken, voelen, willen en doen. Dit kan soms gaan via een gesprek, een knutselactiviteit, een spel of iets anders. De slogan bij HVO is dan ook “HVO is laten zien wat je denkt, wilt en voelt en ook luisteren naar wat een ander bedoelt”. Binnen de lessen wordt er aandacht besteedt aan onderwerpen als o.a. de feestdagen, de tradities en rituelen hierin, maar ook bijvoorbeeld thema’s als geluk, rijkdom en armoede. GVO staat voor Godsdienstig Vormings Onderwijs. GVO wil kinderen laten ervaren wat het geloof in God kan betekenen, voor mensen van toen en kinderen van nu. Uw kind luistert naar levensbeschouwelijke verhalen en gaat op ontdekkingsreis naar de betekenis. Wat heeft een verhaal ons te vertellen? Zijn er overeenkomsten met situaties in de klas, thuis of wat je ziet op het Jeugdjournaal? Uw kind ontdekt onder meer het verhaal achter de feestdagen, symbolen en rituelen. Persoonlijke vorming Speciale lesmethoden en gevarieerde werkvormen, zoals rollenspel, kringgesprek en creatieve opdrachten, inspireren om een eigen levensvisie te ontwikkelen. Wat vindt, voelt en gelooft uw kind? Welke waarden en normen zijn belangrijk? Aan de hand van de verhalen krijgt uw kind gereedschap om zijn of haar eigen visie te verwoorden. In de lessen leren we daarbij om respect te hebben voor anderen en hoe zij in het leven staan. Er is tijd en ruimte voor gesprekken over persoonlijke ervaringen. Dat kan gaan over ingrijpende gebeurtenissen zoals ziekte en verlies of veranderingen zoals verhuizen. Maar ook over de omgang met andere leerlingen. Hoe reageer je op onbegrip, ruzie en pestgedrag? In een sfeer van wederzijds vertrouwen kunnen de kinderen in de groep hun eigen verhaal vertellen. Er wordt zorgvuldig gewerkt aan een veilige lessituatie zodat alle kinderen tot hun recht komen.
HVO en GVO
Voor de groepen 6 en 7 bieden wij Humanistisch Vormingsonderwijs en Godsdienstig Vormingsonderwijs aan. De HVO lessen wordt verzorgd door Christien Verwijk en de GVO lessen door Marjan de Ruiter. HVO staat voor Humanistisch Vormings Onderwijs en richt zich op de morele vorming en sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Hierbij staat het humanistisch gedachtegoed centraal, waarin vrijheid, gelijkwaardigheid en verantwoordelijkheid belangrijke waarden zijn. De leerlingen worden op speelse wijze aangemoedigd met elkaar te delen wat ze denken, voelen, willen en doen. Dit kan soms gaan via een gesprek, een knutselactiviteit, een spel of iets anders. De slogan bij HVO is dan ook “HVO is laten zien wat je denkt, wilt en voelt en ook luisteren naar wat een ander bedoelt”. Binnen de lessen wordt er aandacht besteedt aan onderwerpen als o.a. de feestdagen, de tradities en rituelen hierin, maar ook bijvoorbeeld thema’s als geluk, rijkdom en armoede. GVO staat voor Godsdienstig Vormings Onderwijs. GVO wil kinderen laten ervaren wat het geloof in God kan betekenen, voor mensen van toen en kinderen van nu. Uw kind luistert naar levensbeschouwelijke verhalen en gaat op ontdekkingsreis naar de betekenis. Wat heeft een verhaal ons te vertellen? Zijn er overeenkomsten met situaties in de klas, thuis of wat je ziet op het Jeugdjournaal? Uw kind ontdekt onder meer het verhaal achter de feestdagen, symbolen en rituelen. Persoonlijke vorming Speciale lesmethoden en gevarieerde werkvormen, zoals rollenspel, kringgesprek en creatieve opdrachten, inspireren om een eigen levensvisie te ontwikkelen. Wat vindt, voelt en gelooft uw kind? Welke waarden en normen zijn belangrijk? Aan de hand van de verhalen krijgt uw kind gereedschap om zijn of haar eigen visie te verwoorden. In de lessen leren we daarbij om respect te hebben voor anderen en hoe zij in het leven staan. Er is tijd en ruimte voor gesprekken over persoonlijke ervaringen. Dat kan gaan over ingrijpende gebeurtenissen zoals ziekte en verlies of veranderingen zoals verhuizen. Maar ook over de omgang met andere leerlingen. Hoe reageer je op onbegrip, ruzie en pestgedrag? In een sfeer van wederzijds vertrouwen kunnen de kinderen in de groep hun eigen verhaal vertellen. Er wordt zorgvuldig gewerkt aan een veilige lessituatie zodat alle kinderen tot hun recht komen.