HVO en GVO
Voor
de
groepen
6
en
7
bieden
wij
Humanistisch
Vormingsonderwijs
en
Godsdienstig
Vormingsonderwijs
aan.
De
HVO
lessen wordt verzorgd door Christien Verwijk en de GVO lessen door Marjan de Ruiter.
HVO
staat
voor
Humanistisch
Vormings
Onderwijs
en
richt
zich
op
de
morele
vorming
en
sociaal-emotionele
ontwikkeling
van
de
leerlingen.
Hierbij
staat
het
humanistisch
gedachtegoed
centraal,
waarin
vrijheid,
gelijkwaardigheid
en
verantwoordelijkheid
belangrijke
waarden
zijn.
De
leerlingen
worden
op
speelse
wijze
aangemoedigd
met
elkaar
te
delen
wat ze denken, voelen, willen en doen. Dit kan soms gaan via een gesprek, een knutselactiviteit, een spel of iets anders.
De
slogan
bij
HVO
is
dan
ook
“HVO
is
laten
zien
wat
je
denkt,
wilt
en
voelt
en
ook
luisteren
naar
wat
een
ander
bedoelt”.
Binnen
de
lessen
wordt
er
aandacht
besteedt
aan
onderwerpen
als
o.a.
de
feestdagen,
de
tradities
en
rituelen
hierin,
maar
ook bijvoorbeeld thema’s als geluk, rijkdom en armoede.
GVO
staat
voor
Godsdienstig
Vormings
Onderwijs.
GVO
wil
kinderen
laten
ervaren
wat
het
geloof
in
God
kan
betekenen,
voor
mensen
van
toen
en
kinderen
van
nu.
Uw
kind
luistert
naar
levensbeschouwelijke
verhalen
en
gaat
op
ontdekkingsreis
naar
de
betekenis.
Wat
heeft
een
verhaal
ons
te
vertellen?
Zijn
er
overeenkomsten
met
situaties
in
de
klas,
thuis
of
wat
je
ziet
op
het
Jeugdjournaal?
Uw
kind
ontdekt
onder
meer
het
verhaal
achter
de
feestdagen,
symbolen
en
rituelen.
Persoonlijke
vorming
Speciale
lesmethoden
en
gevarieerde
werkvormen,
zoals
rollenspel,
kringgesprek
en
creatieve
opdrachten,
inspireren
om
een
eigen
levensvisie
te
ontwikkelen.
Wat
vindt,
voelt
en
gelooft
uw
kind?
Welke
waarden
en
normen
zijn
belangrijk?
Aan
de
hand
van
de
verhalen
krijgt
uw
kind
gereedschap
om
zijn
of
haar
eigen
visie
te
verwoorden.
In
de
lessen
leren
we
daarbij
om
respect
te
hebben
voor
anderen
en
hoe
zij
in
het
leven
staan.
Er
is
tijd
en
ruimte
voor
gesprekken
over
persoonlijke
ervaringen.
Dat
kan
gaan
over
ingrijpende
gebeurtenissen
zoals
ziekte
en
verlies
of
veranderingen
zoals
verhuizen.
Maar
ook
over
de
omgang
met
andere
leerlingen.
Hoe
reageer
je
op
onbegrip,
ruzie
en
pestgedrag?
In
een
sfeer
van
wederzijds
vertrouwen
kunnen
de
kinderen
in
de
groep
hun
eigen
verhaal
vertellen.
Er
wordt
zorgvuldig gewerkt aan een veilige lessituatie zodat alle kinderen tot hun recht komen.